'Faces'
När Borås firade sitt 400-årsjubileum ställde vi oss frågan: “Vem bär stadens ansikte?”
Vi lever i en tid då tekniken binder samman alla världens hörn, både fysiskt och virtuellt. Jubileet ger oss en anledning att se tillbaka på det som varit, men en ännu större anledning att blicka mot framtiden!
Artscapes bidrag till festligheterna kom att förena något väldigt klassiskt med något väldigt modernt. En traditionell bystskulptur gavs en ny dimension genom att kombineras med en smartphone – hållen framför ansiktet på ett sätt som vi alla känner igen oss i och som tydligt daterar konstverket till vår omedelbara samtid. Det är 2020-talet och alla Borås invånare är nu också världsmedborgare, inte minst genom sina digitala skärmar.
Vi bad ett brett urval av urbankonstnärer hjälpa oss ge liv åt det anonyma huvudet genom att hämta inspiration från jubileet och blicka framåt mot de kommande 400 åren. Vilka är framtidens boråsare och hur ska de avbildas? En projektor monterad i handen projicerade varje konstnärs unika vision på skulpturen, vilket gav den ett ansikte och en temporär identitet.
Vi bad också boråsarna att bidra, vilket gav alla en chans att visa upp sin egen vision av stadens ansikte genom konst!
_________________
As Borås celebrates its 400 year anniversary, we asked ourselves: “Who is the face of the city?”.
We live in unprecedented times with technology that connects us both physically and virtually in an instant with all corners of the globe. The anniversary gave us a reason to look back at what came before, but an even stronger reason to imagine what lies ahead.
Artscape’s contribution to the festivities came to blend something very traditional with something very contemporary. A traditional bust sculpture is remixed by adding a smartphone, held in front of the face in a pose that today is instantly recognisable – someone accessing the world through a handheld digital device. The image dates the artwork and places it firmly in our immediate times. It’s the 2020s and all citizens of Borås are now also citizens of the world.
We asked a broad selection of urban artists to help us give life to the anonymous head. Taking inspiration from the anniversary and looking ahead to the coming 400 year. Who and how will they portray the Boråsian of the future? A projector mounted in the smartphone projected each artist’s unique vision onto the sculpture, giving it a face and an ephemeral identity.
We also asked the people of Borås to contribute, giving everyone a chance to showcase their own face of the city through art!
Konstnärer/Artists
Klicka på bilderna för att se mer/Click the images to see more
canada
Shalak Attack
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Shalak Attack combines her Canadian-Chiliean origin with contemporary urban art i large scale vibrant works. The flair of the south american mural tradition as well as the magic realism are all features common in her work.
“The entangled harmony of many lives weaving and fusing into each other creates the personality and characteristic of a single city. To commemorate Borås’ textile history and celebrate Sweden’s multicultural present, I digitally collaged and illustrated over three hand embroidered portraits on felt. The multi coloured and layered string represents the strength of the individual and their impact on the greater society. The embroidery and digital art fuses the traditional past of Borås as well as the city’s embrace of innovative technologies in the future.”
Kenya
WiseTwo
Borås 400
Bhupendra Jetwa, a.k.a WiseTwo, is a kenyan artist behind two of central- and east Africas largest murals. Often inspired by cultural heritage and symbols such as masks and signs, he weaves together themes of identity and existentialism in his paintings.
“For this piece I used my love of the mask and the hieroglyphs to add that extra layer of visual alchemy. Gathering influences from both Borås textile culture and African art, this tapestry-like face lifts the vibrant voices of ancient societies that lived throughout the times. We are all similar in one way or another, a universal truth that needs to keep spreading all the way to the distant future.”
Sweden
Appear37
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Appear37, eller Adam Algotsson, började sin konstnärliga bana i Borås graffitivärld. Sedan dess har han blivit en välkänd profil i Borås, med konstverk bland på flera väggar coh ytor runtom i stadens och dess kringliggande område.
“Detta kollektiva självporträtt uttrycker den djupa längtan efter konst och musik som finns inom oss alla efter en lång pandemi. Konstens kraft får oss att känna oss levande, euforisk, och Borås konstnärliga utveckling är något att känna stolthet över. I ansiktets ögon kan du också lägga märke till en hälsning från den surrealistiske konstnären Salvador Dali.”
Appear37, also known as Adam Algotsson, started his artstic career in the Borås grafitti scene. Since then he has become a well known name in Borås, represented on several walls and surfaces around the Borås and it’s neighbouring region
“This collective self portrait expresses the widespread longing for art and music within all of us after a long pandemic. The power of art is that it makes you feel alive and euphoric, and seeing Borås artistic progression is something to be very proud of. In the eyes of this face you can also notice a greeting from the surrealist painter Salvador Dali.”
Norway
Barnslig
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Den norska, Bergenfödda konstnären Barnslig blandar fritt kawaii med street art på ett färgglatt och expressivt sätt. Med sina olika karaktärer ger hon liv till materiella ting på överraskande vis.
“Detta ansikte leker med de positiva sidorna med digital uppkoppling. Ett ganska litet föremål som vi kan bära i våra fickor ger oss tillgång till världen genom en skärm, och tillgången till information och nytt lärande har aldrig varit större. Vi är nära både människor och platser i hela världen. De färgrika pixlarna på denna skärm representerar konst, med en specifik referens till gatukonsten och modet Borås är känt för. Sprickorna i skärmen symboliserar gränsen mellan att vara på en och samma plats digitalt och fysiskt. Kan du lägga märke till någonting annat med den?”
The Norwegian, Bergen-born, artist Barnslig freely blends kawaii with street art in and colourful and expressive way. With her various characters she brings life to any inanimate object in surprising ways.
“This piece is playing off the positive sides of digital connections. Quite a small item lets us carry the world in our pockets, getting access to it through a screen and getting access to information and learning new things have never been easier. We are close to both people and places around the world. The colourful pixels on this screen represent art, specifically referring to the street art and fashion Borås is famous for. The cracks symbolises breaking
Argentina
Animalitoland
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Den argentinska konstnären Animalitoland målningar utmärker sig genom starka färgpaletter och en mästerligt användande av ljus. Hennes bakgrund inom animation är en ytterligare faktor som spelar in i hennes specifika stil.
“Digitala enheter förbinder oss med våra nära och kära, vilket visas i karaktärens fridfulla ögon. Hon förmedlar att vi inte behöver vara rädda för att åldras, och att framtiden är något att sträva mot. Om du tittar närmare kan du se spegelbilden av personen hon har ett videosamtal med. Just nu pratar de inte, för att påminna om att vi inte behöver fylla något tomrum med ord. Vi kan också dela tystnaden tillsammans. Regnbågarna och varelsen som kan urskiljas i hennes hår ger dig ännu ett budskap om energin hon känner inom sig.”
The argentinian artist Animalitoland’s work i signified with strong palettes and a masterful use of light. Her background in animation is another factor that significant in her special style.
“Digital units connect us with our loved ones, as shown in the peaceful eyes of this character. She is telling us not to fear aging, that the future can be something to aspire to. Look closely, and you can see the reflection of the person she is having a video call with. They are not speaking at the moment, as a reminder that there is no need to fill the air with words. You can also share pauses. The rainbows and the creature coming out of her hair gives you another hint of the energy she’s feeling inside.”
Sweden
Finsta
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Finsta är en av de största på den svenska gatukonst-scenen. Från graffitin till Konstfack så har Finsta finslipat sitt egna bildspråk och sin stil vilket resulterat i kreativa samarbeten med med allt från Polarn och Pyret till Nike och till egna utställningar.
“Jag har skapat ett ansikte byggt på ett mönster, vilket jag ofta arbetar med i mitt konstnärskap. Repetitiva mönster, bilder som kan mångfaldigas i det oändliga och tryckas på tyg är något som ger en outtömlig variation av kreativa uttryck. Denna bild är inspirerad av den expertis i textildesign som Borås är huvudstad för.”
Finsta is one of the big names in the Swedish street art-scene. From graffitti to Konstfack School of Art, Finsta has perfected his style which has resulted in creative collaborations with amongst others Polarn och Pyret and Nike as well has his own solo exhibitions.
“I have created a face built upon a pattern, which I often work with in my artistry. Repetitive patterns, images that can be multiplied infinitely and printed on fabric, is something that gives you an eternity of creative varieties. This image is inspired by the expertise in textile design that Borås is capital of.”
Sweden
Amara Por Dios
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Amara Por Dios är en stockholmsbaserad gatukonstnär som också är verksam i London. Hennes unika stil känns framförallt igen i muralmålningar med färgsprakande motiv och tydliga konturer. Genom sina verk och ett aktivt arbete för gatukonstens spridning är hon en av Sveriges mest framstående gatukonstnärer.
“I en människas ansikte finns det spår av andra människor. Detta verk kan ses som en organisk hyllning till alla de som påverkar oss genom livet, på ett eller annat sätt. En lekfull symbol finns representerad någonstans i ansiktet, som en blinkning till Borås. Kan du hitta den?”
Amara con Dios is a Stockholm based street artist who’s also working in London. Her unique style is recognized by sparklingly colorful motifs and bold lines. Through her work and activity she is one of Sweden’s most prominent street artists.
“In one human’s face there are traces of many others. This piece can be seen as an organic anthem to all of those who affect us in life in one way or another. A playful symbol is featured somewhere in this face, as a wink to Borås. Did you notice where?”
Sweden
Elina Metso
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Elina Metso kommer ursprungligen från Göteborg men är idag baserad i Malmö. Med en bakgrund inom illustration och speldesign har hon utökat sina dukar till också måla på storskaliga väggar där hennes fantasy- och sagoinspirerade porträtt och scener får ny mening.
“Om Viskan hade ett ansikte… Den strömmande ån i hjärtat av Borås har spelat en stor roll i stadens tillväxt och textilindustri. I detta porträtt får vi se ännu en sida av det livliga vattnets karaktär. Borås Stads planer att utöka grönområdet och parkerna runt Viskan ger större utrymme för Boråsarna att ta del av naturen; ett mycket gott tecken för framtiden.”
Elina Metso is originally från Gothenburg but is now based in Malmö. With a background in illustration and game design she has expanded her canvases to walls where her often fantasy and fairytale inspired portraits and scenes create new meaning.
“If Viskan had a face… The flowing river in the heart of Borås has played a huge part in the city’s growth and textile industry history. This portrait gives the vivid waters an extra trait to its character. Borås Stad’s plans of extending the green area around the parks and the river creates more space for the people of Borås to take part of nature; a very good sign for the future.”
Singapore
Studio Moonchild
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Konstnärsduon Studio Moonchild, boende och verksamma i Singapore, gick över till den gatukonstnärliga världen efter en lång erfarenhet inom spel- och leksaksproduktion. Deras stil med tydliga kopplingar till serieteckning och popkultur kan jorden runt.
“Detta ansikte speglar bilden av nästa generation tjejer, som omfamnar den moderna världen med öppenhet för nära och avlägsna kulturer tillgängliga i telefonskärmen. Hon är modig och färgstark, med ett par tvillingfiskar i håret; en symbol för tur i många asiatiska kulturer.”
Artistic duo Studio Moonchild, based and active in Singapore, voyaged into the art world after a long run in game- and toy design. The evident influences of comics and pop culture can been seen in their many murals around the world.
“This face reflects the idea of the next generation of girls embracing the modern world and absorbing cultures near and far from the screen of her phone. She is spunky and vibrant, with a pair of twin fish in her hair; a sign of good luck in most Asian cultures.”
Canada
Andrea Wan
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Med en subtilitet och fragilitet, ovanlig för gatukonstvärlden, skapar Andrea Wan en lättigenkänd egen stil. Hennes konstnärliga arbete sträcker sig från muralmålningar till illustrationer och skulpturer, ofta med överjordiska teman.
“Vi lever i en tid där teknologi och digitalisering ofta ställs mot jorden och dess resurser som vi lever av. Framtidens ansikte integrerar båda delar, med en öppenhet inför ny teknik men samtidigt med respekt för vår planets skörhet.”
With a subtility and fragility, rare in the urban art scene, Andrea Wan has an easily recognixed style. Her artistic work reaches from murals to illustrations and sculptures often with supernatural themes.
“We live in a time where technology and digitalisation often is put against the earth and its resources, which we are living off. The face of the future integrates both parts, with an openness towards new technology but with respect for the fragility of our planet.”
sweden
Ollio
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Jonathan “Ollio” Josefsson har en säregen, abstrakt stil som är lätt igenkännlig i sin organiska karaktär med starka konturer. Med ett ursprung i graffitivärlden har han utvecklat sin konstnärliga bana att bland annat innefatta handtuftade mattor.
“Att se på kartor och landskapsbilder genom en abstrakt blick öppnar upp för oväntade former och mönster. Vägar blir till linjer, hus och kvarter blir till små rektanglar uppradade intill varandra. En sådan tolkning av Borås gav mig inspiration till att skapa denna grafiska gestaltning av staden.”
Jonathan “Ollio” Josefsson has an abstract style with organic features and strong lines. With a background in graffiti he has evolved his artistic expression to, among other things, handtufted rugs.
“Looking at maps and landscape images with an abstract gaze reveals unexpected shapes and patterns. Roads become lines, houses and blocks become little rectangles lined up next to each other. That kind of abstract interpretation of Borås inspired me to create this graphic face of the city.”
Argentina
Animalitoland
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Den argentinska konstnären Animalitoland målningar utmärker sig genom starka färgpaletter och en mästerligt användande av ljus. Hennes bakgrund inom animation är en ytterligare faktor som spelar in i hennes specifika stil.
“Digitala enheter förbinder oss med våra nära och kära, vilket visas i karaktärens fridfulla ögon. Hon förmedlar att vi inte behöver vara rädda för att åldras, och att framtiden är något att sträva mot. Om du tittar närmare kan du se spegelbilden av personen hon har ett videosamtal med. Just nu pratar de inte, för att påminna om att vi inte behöver fylla något tomrum med ord. Vi kan också dela tystnaden tillsammans. Regnbågarna och varelsen som kan urskiljas i hennes hår ger dig ännu ett budskap om energin hon känner inom sig.”
The argentinian artist Animalitoland’s work i signified with strong palettes and a masterful use of light. Her background in animation is another factor that significant in her special style.
“Digital units connect us with our loved ones, as shown in the peaceful eyes of this character. She is telling us not to fear aging, that the future can be something to aspire to. Look closely, and you can see the reflection of the person she is having a video call with. They are not speaking at the moment, as a reminder that there is no need to fill the air with words. You can also share pauses. The rainbows and the creature coming out of her hair gives you another hint of the energy she’s feeling inside.”
Sweden
Max Gustafsson
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Erfarenheten av serietecknande i Max Gustafsons verk går inte att ta miste på. Under sin karriär har han gjort politisk satir i många av Sveriges största tidningar, bland annat Göteborgsposten och Aftonbladet. Han är född i Göteborg men bor numera i Borås.
“Konsten sätter stadigt färg på Borås och har blivit ett ansikte utåt för staden. Med den kommer nya möjligheter för mänsklig, konstnärlig uppsluppenhet och galenskap som gör oss mer vågade i urvalet av offentlig konst. Mindre tillrättalagt och mer galenskap!”
There’s no denying Max Gustafssons’s background in comics. During his career he has made political satire featured in many of Sweden’s biggest newspapers, among them Göteborgsposten and Aftonbladet. He is born in Gothenburg but now resides in Borås.
“Art is steadily putting colour on Borås, thus becoming the public face of the city. With it comes new possibilities of human, artistic frolicsomeness and madness, ready to make us be more bold in our selection of public art; less organized and more wild!”
Sweden
Stina Folkebrandt
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Stina Folkebrandt är känd för sina målningar av djur, ofta storskaliga och i naturlig storlek. Hon är född och uppvuxen i Borås, men har idag sin bas i Stockholm. Hennes konstnärskap fungerar på många sätt som en brygga mellan det mänskliga i djuren och det djuriska i mänskligheten.
“Detta får är Borås ansikte, med avstamp i åren 1621, nutiden 2021 och de framtida 400 åren till 2421. Ullsaxen har varit Borås stadsvapen sedan 1621 och den blomstrande textilindustrin gör den aktuell som symbol än idag. Ull är framtidens material tack vare sina klimatvänliga och hållbara egenskaper. Med en balans mellan humor och allvar är fåret stadens ansikte igår, idag och imorgon.”
Stina Folkebrandt is known for her paintings of animals, often in life-like if not larger sizes. She was born and raised in Borås but now resides in Stockholm. Her art works as a bridge between the animalistic nature in humanity and the human nature in the animality.
“This sheep is the face of Borås, reaching from the year 1621, to our present days 2021 and towards the future 400 years in 2421. The wool scissors have been Borås` coat of arms since 1621, and the flourishing textile industry still makes it up to date as a symbol to this day. Wool is the material of the future, due to its climate friendly and sustainable qualities. Balancing humour as well as seriousity, the sheep is presented as the face of the city yesterday, today and tomorrow.”
Australia
Vexta
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Den självlärda konstnären Vexta utgår från kosmologisk, mytologisk och filosofisk tematik i sina unika motiv och färgsammansättningar. Hon har arbetat med Banksy och hennes verk finns att se världen om på väggar och i utställningar.
“Ugglan är en magisk fågel som i folksagor är känd för sin klokhet. Denna mask med inspiration från ugglan såväl som Borås modehistoria, representerar naturens uråldriga visdom i ett modernt och lekfullt sammanhang. En påminnelse om att behålla vår klokhet när vi använder våra digitala verktyg.
Self taught artist Vextra uses cosmology, mythology and philosphy as themes in her unique motifs and palettes. She has worked with Banksy and her work is found throughout the world on walls and exhibitions.
“The Owl is a magical bird known in folk tales for its wisdom. This mask, inspired by the owl as well as Borås fashion history, calls for ancient wisdom of nature in a modern playful setting. A reminder to keep our cleverness when we use our digital tools.”
Sweden
Etile
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Etile förenar traditionell kalligrafi med graffiti i en stil som bäst beskrivs som calligraffiti. Med precision och utstuderade mönster skapas med bokstäverna oväntade effekter. Etiles verk hittas världen runt men redan 2020 besökte han No Limit Borås och skapade ett verk i Norrby.
“Detta ansikte representerar den fantastiska mångfalden bland människor i ett samhälle, och den välkomnande värmen i Borås. En stad som omfamnar och accepterar andra, och skapar rum för konst men också för mig själv som konstnär.”
Etile unites traditional calligraphy with grafitti in what best can be described as calligraffiti. With precision and elaborate patterns the letters create unexpected effects. Etiles work can be found around the world but already in 2020 he visited No Limited Borås and created a piece in Norrby.
“This face represents the beautiful diversity of humans living in a society, and the warmth of the people of Borås. A city that embraces and accepts others, making room for art as well as myself as an artist.”
Sweden
Ossian Theselius
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Ossian Theselius har en lång bakgrund inom graffitimåleriet, och har laborerat med många olika tekniker och material i sitt konstnärskap. Det har lett till att han utvecklat en personlig stil med färgvirvlar, inspirerad av kurbitsmålning.
“En nyvaken boråsare som tittar på färgsprakande konst i sin telefon tidigt en morgon på väg till jobbet. Detta ansikte är skapat med kombinerad analog och digital teknik, med anspelning på skandinavisk folkkonst. De färgstarka kurbits-detaljerna har målats på papper som sedan satts ihop i ett digitalt kollage, för att skapa ett möte mellan den analoga och digitala världen. Våra telefoner kanske verkar stjäla vår uppmärksamhet på ett sätt som är antisocialt, men de skapar också möjligheter för oss att mötas, sprida idéer och konst i en skala utan tidigare motsvarighet.”
Ossian Theselius has a long background as a graffiti writer, and has tried out a lot of techniques and materials. A common feature in his paintings are colorful swirls inspired by the Swedish tradition of kurbits painting.
“A newly awakened Boråsian looking at art on the phone early in the morning on the way to work. This face is made with combined analogue and digital techniques, paying tribute to Scandinavian folk culture art. The colourful rose-painting have been painted on papers, put together in a digital collage to create a meeting between the analogue and digital world. Our phones may seem to take our attention in a way that is antisocial, but it also gives possibilities for us to meet and spread our ideas and art in an unprecedented way.”
Spain
Lily Brick
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Lily Brick ser sig själv som en kreatör som mixar stilar och material som det kommer. Hennes verk har ofta en fotorealistisk dimension med mättade paletter som lager till motiven.
“Denna kvinna representerar det dåtida, framtida och nutida Borås. Hon är avbildad som en “knalle”, på väg längs Viskan för att sälja sina varor bärandes ett dyrbart tyg från Borås. Hennes direkta men lugna blick är ljus, fridfull och färgstark, med ansiktet delvis dolt. Om vi bara lämnar telefoner och sociala medier för en stund, kan vi återupptäcka ögon som talar till oss och påminner oss om att det finns många världar bortom skärmarna. Som representation för Borås blomstrande landskap på våren har en fjäril landat på hennes kind, för att berätta om kommande värme.”
Lily Brick defines herself as a creative, mixing styles and mediums as she goes. Her work often has a photorealistic feel to them while a saturated palette adds layers to the motifs.
“This woman represents the past, future and present time of Borås. She is imagined as an olden day “knalle”, walking along the Viskan river to sell her products, carrying a beautiful cloth from Borås. Her direct but calm gaze is full of light, peace and colours, and her face is half covered. If we only leave the mobiles and social networks, we will again discover eyes that speak to us and remind us that there are many worlds beyond the screens. Representing the flourishing landscape of Borås in the spring, a butterfly has alighted, telling us about warmth to come.”
U.s.a
Felicia Gabaldon
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Felicia Gabaldon samlar inspiration från, naturen, hennes ursprungsamerikanska arv och dess symbolvärld och väcker det till liv med starka paletter och symmetriska mönster. Hon är baserad i Oakland, Californien.
“Räven ses ofta som en symbol för intelligens och lekfullhet. Kombinerad med ett konstnärligt uttryck med inspiration från textilkonst och modern konst hos USA:s ursprungsbefolkningar knyter den samman Borås med andra kulturer.”
Felicia Gabaladons gathers inspiration from nature, her native american heritage and it’s symbols and brings it to life with bold palettes and symmetric patterns. She’s based in Oakland, California.
“The fox is often seen as a symbol of intelligence as well as playfulness. Combined with an artistic expression inspired by textile art and modern indigenous art from the U.S. tribes, it connects Borås with other cultures.”
Sweden
Punta
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Den numera Borås-baserade graffitikonstnären Punta har satt färg på många väggar i Sverige. Han experimenterar med färger och former på bokstäver, ofta med sin signatur “Punta” som mittpunkt.
“The colourful street art of Borås is an important part of the city´s life and artistic development, which drew me to the city I recently moved to. This face came to life on the open graffiti wall on Magasinsgatan 8, ready for spectators to behold.”
The now Borås based graffiti artist Punta has put his mark on a lot of walls in Sweden. Experimenting with letters and colors, the name “Punta” is a recurring trait.
“Den färgstarka gatukonsten i Borås är en viktig del av stadens liv och konstnärliga utveckling, något som även gjort att jag nyligen flyttat till just Borås. Detta ansikte har fått liv på den öppna graffitiväggen på Magasinsgatan 8, redo för alla åskådare att ta del av.”
Sweden
Ikaroz
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Ikaroz är en inflytelserik gatukonstnär, född och verksam i Stockholm. Hans säregna characters har gjort stort intryck på Sveriges gatukonstscen. Förutom graffiti arbetar han bland annat med måleri på duk i olika tekniker.
“Detta är ett porträtt av en man jag mötte i somras. Han var väldigt blyg, arbetade i ett grönsaksstånd på ett torg och bar tunga lådor med frukt och grönsaker hela dagen. Detta är min hyllning till honom och alla andra som inte får, men borde få, den uppmärksamhet de förtjänar.”
Ikraoz is an influential street artist, born and active in Stockholm. His distinctive characters has made a big impression on the Swedish street art scene. Besides grafitti he works with mixed medium paintings.
“This is a portrait of a man that I met this summer. He was very shy, working at a vegetable stand on a square carrying heavy boxes of fruit and vegetables all day. This is my tribute to him and other people that don’t get, but should be given, the attention they deserve.”
Morocco
Ghizlane Agzenai
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Uppväxt i Tanger och Casablanca och har Ghizlane Agzenai från där tagit sig ut i den internationella konstvärlden där hennes abstrakta verk fortsätter formas. Med expressiva färger och geometriska former rör sig Agzenai mellan muraler, målningar ochs skulpturer.
“En totem är ett objekt som representerar en ande och en speciell energi. Denna färgsprakande och geometriska totem tillägnad Borås, med inspiration från textilmönster, bär stadens människor och textilhistoria i sitt hoppfulla, upplyftande uttryck.”
Having grown up in Tanger and Casablanca Ghizlane Agzenais has from there moved out into the international art world where her abstract work continues to evolve. With expressive colors and geometric shapes Agzenai moves in between murals, paintings and sculptures.
“A totem is an object that represents a spirit and specific energy. This colourful and geometrical totem, inspired by textile patterns is dedicated to Borås and holds the people and the textile history of the city in its hopeful, uplifting expression.”
Puerto Rico
Ana Maria
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Ana Maria är en puertoricansk konstnär baserad i Houston, USA, med sina rötter i gatukonsten. Med surrealistiska fantasifulla målningar, inte sällan med djur i centrum, har hon satt sitt avtryck världen över.
“Detta futuristiska ansikte avbildar en människa med djurlika drag, med blått som dominant färg. Varelsen utstrålar självförtroende, intelligens och medkänsla, med ett uttryck av mjukhet och fasthet på samma gång. Med en förståelse för dåtiden, som del av framtiden, representerar det både nutida och framtida invånare i Borås.”
Ana Maria is a purtorican artist based in Houston, USA, with her roots in the street art scene. With surrealistic and fantasy filled paintings, not seldom with portraying animals, she has made her mark around the globe.
“This futuristic face pictures a human with animalistic features, with blue as a predominant colour. It radiates self confidence, intelligence and compassion, expressing softness and firmness at the same time. With understanding of the past as a part of the future, it represents the present as well as future citizens of Borås.”
Allmänhetens bidrag/
The public's contributions
Klicka på bilderna för att se mer/Click the pictures to see more
Sweden
Agneta Lundahl
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
“Bilden föreställer Bobbo Bertil Ekelin, känd person i Borås, som under många år fått oss att skratta med genom sin charm och geuina intresse för teater. På bilden finns också Hemgården som under 77 år med sitt kulturella och sociala mångfald lockat tusentals till gården för att antingen deltaga i någon kurs eller åtnjuta teater.”
Sweden
Alfred Johansson
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
“Mitt bidrag till “Faces” är åtta profiler som gjort starkt avtryck på generationer av Boråsare. Profilerna ligger i kronologisk ordning och representerar alla varsitt årtionde i IF Elfsborgs och således också Borås historia.
10-tal Anders Svensson
00-tal Mattias Svensson
90- tal Stefan Andreasson
80-tal Thomas Ahlström
70-tal John Hedin
60-tal Ove Grahn
50-tal Henry Larsson
40-tal Sven Jonasson
Vad finns det då för poäng med att lyfta fram ett gäng äldre män som tillsynes har sin storhetstid bakom sig när ju syftet med det här är att lyfta Borås framtid?
Jo, var och en av de här personerna representerar framtidstro i egenskap av vad de åstadkommit.
Ta den första, Sven Jonasson, som exempel. En ganska alldaglig person som föddes på Norrby och arbetade som färgeri- arbetare. När fotbollen var långt ifrån den pengasnurra det är idag lyckades han bli dåtidens absoluta superstjärna i fotbolls-sverige.
Ett annat exempel är Thomas Ahlström som tog sig ut i Europa och blev proffs i Grekland. Och således inspirerade en hel generation unga Boråsare att satsa på sina drömmar.
Jag tror att dessa profiler kan inspirera framtidens unga boråsare att tro på sig själva och satsa på det de brinner för. Och det behöver inte handla om att göra karriär, eller allt annat det pratas mycket om idag. Utan om att vara en positiv förebild för andra.”
Sweden
Birgitta
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Mallen är mest täckt med BLÅ FÄRG, vilket SYMBOLISERAR VATTEN och vatten är också SYMBOL FÖR LIVET, som ju är det största vi har. MÄNNISKAN består ju också till stor del av vatten. Den blå färgen är också SYMBOL FÖR VISKAN, som är ÅN som rinner genom vår stad och som bekant också finns med i framtidsplanerna för Borås, vilka redan har påbörjats.
LJUSET mitt i mallen är SYMBOL FÖR HOPPET och FRAMTIDSTRO, som vi alla behöver speciellt i dessa tider.
Det sammanbindande i bilden är den DEN RÖDA TRÅDEN som omger ljuset i form av ETT HJÄRTA, vilket i sin tur bl a står för KÄRLEK, LIV OCH VÄRME, då den röda tråden också löper in i ljuset som även alstrar värme.
Tråden är också SYMBOL FÖR BORÅS MED TEXTIL- OCH KONFEKTION, MODE MM, vilket ju de allra flesta känner till.
Man kan även följa DEN RÖDA TRÅDEN som LÖPER RUNT i mallen, detta i syfte att FÖRSTÄRKA och KNYTA IHOP det hela. Tråden kan också vara en NAVELSTRÄNG som SYMBOL FÖR FÖDSEL.
Tittar man dessutom lite djupare in i mallen kan man faktiskt också se ett “FACE OF THE CITY”!
Sammantaget blir allt en sammanhängande berättelse formad av dåtid, nutid och framtid. Både om Borås som stad, den infödde boråsaren som ex jag själv, som alltid har bott här och alla andra som har flyttat hit samt de som komma skall.
BUDSKAPET ÄR ATT STÄRKA OSS ALLA, det vill säga BÅDE STADEN OCH DESS INVÅNARE!! ALLT OCH ALLA HÖR IHOP!!
Sweden
Dante Ulfsdóttir
Borås 400
“Faces”, Stora torget, Borås
“Vi är en nyinflyttad liten familj som satte oss i söndags morse och tog fram målarfärgerna för första gången. Jag gillar såna här idéer, och ag hoppas att staden kommer kännas mer & mer hemma, även om måleri inte är vår starka sida i vanliga fall.”
Sweden
Dina Samuelsson
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Jag har valt att avbilda en anonym kvinna i toarpsdräktens ikoniska stopamössa. För mig är våra folkdräkter en symbol för sjuhäradsbygdens textila arv och toarpsdräkten är den jag själv bär. Det har varit en otrolig kvinnokraft i Borås textila arv, till exempel är många av de ikoniska tryckta textilierna och vävda linneduksmönstren designade av kvinnor och många, många kvinnor har vävt och sytt Borås till den textilstad hon är. Den textila designen har varit en del av kvinnornas frigörelse.
Det textila arvet är också vår framtid. Vi har rest oss från tekokraschen och hittat nya vägar framåt genom banbrytande textil innovation och genom att bli en e-handelsstad. E-handlarna är väl lite av modern tids knallar.
Sweden
Elever från Ekarängsskolan
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Sweden
Hilda C
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Jag heter Hilda och jag är tolv år, jag målade en digital bild av Borås (Sandwalls plats). Jag målade Sandwalls plats i Procreate. Jag målade just den delen av Borås för det är det jag tänker på när jag tänker på Borås.
Sweden
Joakim Gunnarsson
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Här är mitt bidrag till konstinstallationen på stora torget. Det är en bild på den bortgångne Borås legendaren Lars Tunbjörk. Han är en inspiration för alla som vill göra något äkta och uttryckte diskbänksrealism med sanna Boråsögon genom kameralinsen. Vi får tyvärr aldrig se hans framtid, men jag är övertygad om att den skulle varit lysande grådaskig och fenomenal.
Målat på papper med vattenbaserad temperafärg.
Sweden
John Ulfsdóttir
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
“Vi är en nyinflyttad liten familj som satte oss i söndags morse och tog fram målarfärgerna för första gången. Jag gillar såna här idéer, och ag hoppas att staden kommer kännas mer & mer hemma, även om måleri inte är vår starka sida i vanliga fall.”
Sweden
Kristoffer Lidén
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
“Med blick mot en grön framtid”
Proveniens: kopplingen till Borås görs genom färgvalet, som matchar Dalsjöfors GoIFs färger. Det matchar också konnotationen om vad som är miljövänligt. Ögat flirtar med den dystopiska 1984, samtidigt som den säger att vi måste se mot framtiden. Ögat skapar också i nederkant en öppen, leende mun. Återvinningssymbolen handlar om Borås som kretsloppstad och hur det måste vara mitt i blickfånget i framtiden.
Sweden
Lise-Lotte Hjalmarsson
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
“Sommarflickan” – från min akvarellmålning.
En hyllnig till Borås fina stadspark med alla vackra blommor, som är så fin med alla vackra blommor.
Sweden
Liv Ulfsdóttir
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
“Vi är en nyinflyttad liten familj som satte oss i söndags morse och tog fram målarfärgerna för första gången. Jag gillar såna här idéer, och ag hoppas att staden kommer kännas mer & mer hemma, även om måleri inte är vår starka sida i vanliga fall.”
Sweden
Maria Joelsson
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
“Jag tänker mig en framtid med ett grönare Borås. Träd växtlighet både på mark och höjd. Viskan finns kvar genom staden, en oas där vi finner lugnet.
Hus byggs på höjden upp mot skyn i naturnära material.
Ett höghastighetståg tar oss snabbt och miljövänligt ut i världen på ett smidigt sätt, Elfsborgs fotbollslag finns kvar som ett vinnande lag. Ett universitet är under uppbyggnad.
En fredlig stad är min önskan med tro, hopp och kärlek. Not War, Non Violence.
Bevara våran kultur med statyer, skulpturer och symboler från forna tider som ett minne från förr. Jag lever i nuet och är en del av mitt kära Borås ❤️”
Sweden
Olle Norving
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Sweden
Tage Norving
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
Sweden
Barn från Änglabackens förskola
Borås 400
“Faces”, Stora Torget, Borås
”Framtidens barn i vår stad Borås”
Barnen på Änglabackens förskola har skapat sitt Borås i framtiden.
– Man tar sig fram på soldriven skateboard
– Det finns speciella lampor på marken”
– Ett svartmonster i ett glittrigt Borås”
Map
Hitta till konstverket/ Find your way to the artwork
Partners
Team
Daniel Wakeham
Tor Hedendahl
Joakim Starkenberg
Gustav Törnqvist
Karolina Svärdh
Jon Högman
Team
Curated By
Daniel Wakeham
Tor Hedendahl
Project Managers
Joakim Starkenberg
Administration
Gustav Törnqvist
Writer & Editor
Karolina Svärdh
Jon Högman